Communicatieadvies

Koninklijke Binnenvaart Nederland

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is dé binnenvaartbrancheorganisatie van Nederland met forse Europese impact. KBN komt op voor de belangen van schippers en binnenvaartgerelateerde ondernemers. KBN is opgericht in april 2022, na een fusietraject tussen Koninklijke BLN-Shuttevaer en het Centraal Bureau voor de Rijn- en de Binnenvaart.

An’der Ontwerp is sinds februari 2022 (op inhuurbasis) betrokken alszijnde communicatieadviseur bij de totstandkoming van KBN en het opzetten van de nieuwe huisstijl en een communicatieplan.

In het communicatieplan zijn zaken opgenomen als:

  • hoe we met leden, stakeholders en betrokken partijen communiceren
  • hoe we nieuwe leden kunnen werven
  • in welke vorm/frequentie KBN nieuws naar buiten brengt (social media, nieuwsbrieven e.d.)
  • wat onze toekomstplannen zijn op het gebied van communicatie (podcasts opnemen en investeren in de ‘nieuwe media’)

Mijn voornaamste taken zijn:

  • het schrijven en controleren van teksten
  • het redigeren, afnemen van interviews en opmaken van ons 2 jaarlijkse KADE320 magazine
  • het bijhouden van de huidige website en het ontwerp van de nieuwe website
  • contact onderhouden met kranten, tv en andere mediaorganisaties
  • de verdere uitwerking van de huisstijl van de nieuwe organisatie (vlaggen, pennen, beursstands e.d.)

Op de planning voor 2023 staat:

  • een mediatraining
  • het bouwen van een nieuwe website i.c.m. een nieuw CRM-systeem
  • het opnemen van podcasts en de bewerking hiervan
  • het opzetten van een nieuw nieuwsbrievensysteem (Spotler) i.c.m. geautomatiseerde mails naar (nieuwe) leden
  • brainstormen over een promotieplan voor de binnenvaart
  • de huisstijl verder uitwerken (vlaggen, visitekaartjes en ander drukwerk)
  • BHV-cursus